+31 88 1888150 | planning@jenz.nl
JenZ logo
Nieuws

Richard Nas (NasWerkt): ‘combi-slag van vestiging en platform maakt ons futureproof’

De omzet van NasWerkt is het afgelopen jaar ruim verdubbeld. De flexondernemers achter dit succes zijn Richard Nas en Dave Baardman, twee self-made men die het uitzendvak puur in de praktijk hebben geleerd. Hun strategie: ‘regionaal de beste zijn’.

Door Arthur Lubbers – redacteur FlexNieuws

Kijk je op de LinkedIn-pagina van Richard Nas dan zie je als eerste: ‘Personeel nodig?’ gevolgd door zijn 06 – kenmerkend voor zijn directe, persoonlijke benadering. Je ziet ook dat hij meer dan twintig jaar ervaring heeft in de uitzendbranche, maar over opleidingen vind je niets. “Ik heb niet eens een middelbare schooldiploma. Ik had allemaal losse baantjes, werkte als uitzendkracht. Het vak heb ik in de praktijk geleerd bij Werkpunt Brabant, waar ik als intercedent en later als vestigingsmanager sinds 2004 heb gewerkt. Totdat ik dit bedrijf in 2010 zelf kocht.”
Dat bedrijf opereert nu onder de verzamelnaam NasWerkt, een uitzendorganisatie met zeven vestigingen in de regio Gelderland en Noord-Brabant.

Dave Baardman werkt inmiddels ook al meer dan 15 jaar bij NasWerkt en is twee jaar geleden zelfs mede-eigenaar geworden. Het is niet verwonderlijk dat zij elkaar hebben gevonden. Ze komen uit dezelfde streek en zijn uit hetzelfde hout gesneden. “Ik heb mijn school ook niet afgemaakt. Van alles gedaan, in een supermarkt gewerkt, als zelfstandig steigerbouwer, koerier.. totdat Richard mij in 2008 vroeg bij hem te komen werken. En ik ben nooit meer weggegaan.”

“We zijn met z’n tweeën heel goed, maar niks zonder ons team.”

‘Intercedent is heel belangrijk’
Hoe zij het uitzendvak geleerd hebben? “Gewoon, door te doen”, vertelt Dave. “Als intercedent heb ik van alles gedaan, van werving en selectie tot verloning. En ook wel ’s ochtends om kwart voor vijf in de auto springen om uitzendkrachten naar het werk te brengen.” Ook Richard herinnert zich de begindagen van hun uitzendbureau goed. “Als een uitzendkracht niet kwam opdagen, gingen wij zelf aan de slag bij die opdrachtgever.”

Het is die mentaliteit waar NasWerkt nog altijd voor staat en die opdrachtgevers waarderen, stelt Richard. “Wij beginnen niet met het sluiten van een contract waarin we van alles beloven, zoals veel grote uitzenders doen. We doen het precies andersom. We gaan liever gewoon aan de slag en laten dan in de praktijk zien dat we kunnen leveren door te zorgen dat we alle aanvragen ingevuld krijgen. Het is ook een kwestie van eerlijk zijn, niet gek doen.”

Beide flexondernemers zijn goed op elkaar ingespeeld – Richard is algemeen directeur en Dave operationeel directeur – maar zij weten ook dat ze het niet alleen kunnen. Richard: “We zijn met z’n tweeën heel goed, maar niks zonder ons team. Juist omdat wij zelf geen opleiding hebben gevolgd hebben we mensen om ons heen die dat wel hebben gedaan. Kennis ingekocht, met mensen die onder meer bij Timing en Manpower hebben gewerkt.”

Dave verklaart het succes van hun bedrijf door het team. “Een intercedent werkt gemiddeld maar negen maanden in die functie en is dan weg. Onze medewerkers werken meestal jaren bij ons. En van hen, Bertine, heeft recent zelfs haar 10-jarig jubileum bij ons gevierd. En we vieren ons succes ook met elkaar. In september gaan we met z’n allen naar Valencia. We zijn een hecht team en houden elkaar scherp. Dat merken onze opdrachtgevers ook.”

Volgens hen mag de rol van de intercedent niet worden onderschat. “Een intercedent is heel belangrijk. Een opdrachtgever vindt het vervelend als zij steeds met een nieuw persoon van het uitzendbureau te maken krijgen. Ze vinden het fijn dat je zichtbaar bent, gewoon langskomt, en hechten eraan dat ze de intercedent kennen. Die connectie is belangrijk. Onze intercedenten kennen het bedrijf en regelen in feite de personeelszaken van de klant. Wij zijn trots op de intercedent, zeker op onze eigen collega’s.”

“Wij zijn trots op de intercedent, zeker op onze eigen collega’s.”

Regionale focus
Tot de NasGroep behoren ook de vorig jaar overgenomen bedrijven De Vakman, Flexdirect en Maxim Uitzendbureau. Mede door die overnames verdubbelde de NasGroep vorig jaar de omzet tot ruim € 24 miljoen. En voor dit jaar mikken ze op een omzet van meer dan € 30 miljoen.

Richard schetst de grote ambities: “Wij willen regionaal de beste zijn, waarbij onze focus vooral op Gelderland en Noord-Brabant ligt. Maar binnenkort openen we ook een vestiging in Venray. Afgelopen jaar stond in het teken van kralen rijgen, kleinere overnames. Nu kijken we ook naar een grotere overname om sneller marktaandeel te winnen.”

Vestiging plus platform
Bij NasWerkt gelooft men nog altijd sterk in de kracht van de fysieke vestiging op plekken waar veel mensen zijn, zoals in winkelstraten of stations (zoals in Den Bosch). Dave: “Grote uitzenders zijn daar verdwenen en verhuisd naar de industrieterreinen. Bij NasWerkt doen we het precies andersom. Wij bieden veel uitvoerend werk waarvoor mensen het fijn vinden om gewoon binnen te kunnen lopen. Niet voor niets doen de MKB-uitzenders het beter dan de grote uitzenders als je kijkt naar de ABU MarktMonitor.”

Traditioneel uitzenden is nog steeds een goede business volgens Richard. “Je moet wel zorgen dat je systemen goed op orde zijn, voor de werving en selectie werken wij nu bijvoorbeeld met RecruitNow. En je moet investeren in opleiding, om- en bijscholing van uitzendkrachten. Dat deden we al, maar dat gaan we nog veel meer doen. Daarmee onderscheid je je van de concurrentie.”

Dat betekent niet dat NasWerkt zich alleen maar richt op het traditionele uitzenden. In tegendeel, stelt Richard. “De markt verandert. Kandidaten willen vandaag via een App een klus kunnen uitkiezen voor de volgende dag, overmorgen het geld daarvoor op hun rekening en misschien de dag daarop een schoonmaakklus doen. Dat is lastig te regelen voor uitzenders, maar perfect voor een platform.

“De fysieke vestiging blijft, maar uitzenden zal waarschijnlijk meer hybride worden; gedeeltelijk online via een platform en gedeeltelijk vanuit de vestiging. Wij willen die combi-slag maken om futureproof te blijven. Niet voor niets kijken we ook naar de mogelijkheid om een platform over te nemen. We geloven in de fysieke vestiging én het platform. We zetten dus op beide in.”