+31 88 1888150 | planning@jenz.nl
JenZ logo
Nieuws

UWV – 9 tips om jongeren te vinden en binden

Door de krappe arbeidsmarkt wordt het voor werkgevers steeds lastiger om personeel te werven en behouden. Dat geldt ook voor jongere werknemers. Daarom geeft UWV tips om jongeren te vinden en binden.

Jongeren hebben vaak andere wensen op het gebied van werk en vragen daardoor om een eigen benadering.

1,6 miljoen werkende jongeren
Volgens het CBS verricht zo’n driekwart van de personen van 15 tot 25 jaar betaald werk. Dat komt neer op ongeveer 1,6 miljoen werkende jongeren. Deze jongeren hebben vaak minder werkzekerheid dan oudere werknemers. Zo hebben jongeren bijvoorbeeld veel vaker een flexibel contract: dat geldt voor 78% van hen; voor alle werknemers samen is dat 33%. Jongeren beginnen bovendien ook steeds vaker voor zichzelf, zo blijkt uit cijfers van de Kamer van Koophandel.

Jongeren wisselen vaker
Jongeren zitten minder lang op dezelfde plek dan andere leeftijdsgroepen. Volgens het CBS blijven werknemers van 15 tot 25 jaar gemiddeld 1,5 jaar bij een werkgever, terwijl dat voor alle werknemers samen 8,4 jaar is. Ook wisselen jongeren vaker van baan dan oudere werknemers.

De redenen voor een overstap zijn verschillend. Een hoger loon is voor alle leeftijden de belangrijkste motivatie om van baan te wisselen. Maar voor jongeren van 20 tot 25 jaar spelen de kans op een nieuwe uitdaging of meer ontwikkelmogelijkheden een grotere rol dan voor andere leeftijdscategorieën. Ook een betere werksfeer en een kortere reistijd zijn voor deze leeftijdsgroep belangrijke redenen om over te stappen.

Jongere werknemers vragen om afwisseling en uitdaging
Om als werkgever jongere werknemers te vinden en binden is het belangrijk om te weten waar ze waarde aan hechten. Jongeren van Generatie Z (van 12 tot 26 jaar) willen dat hun werk een positieve impact heeft op de wereld om hen heen. Zij vinden het belangrijk dat hun werk nuttig is voor de samenleving en dat ze sociale, maatschappelijke, of milieuproblemen oplossen.

Behalve een goed loon zijn ook baanzekerheid (liefst in de vorm van een vast contract) en voldoende doorgroei- en ontwikkelmogelijkheden van belang. Een opleidingsbudget dat men naar eigen inzicht kan besteden wordt steeds vaker gezien als een vereiste.

Jongeren tonen vaak veel initiatief. Ze zijn zelfstandig, maar werken ook graag samen. Het liefst in multidisciplinaire teams en aan grote, internationale projecten. Ze willen het verschil maken en uitblinken in hun eigen expertise. Die expertise is namelijk voor hen de basis van hiërarchie. Ze houden niet van hiërarchie op basis van het aantal werkjaren.

De jongeren van Generatie Z doen graag werk dat aansluit bij hun passie en dat flexibel kan worden ingedeeld. Bovendien ontlenen zij een gedeelte van hun identiteit aan hun werk. Dat houdt in dat de baan en de organisatie moeten passen bij hun persoonlijkheid, standpunten en gewenste status.

9 tips om jongeren te vinden en binden

  1. Zorg voor een goed salaris, maar vergeet ook niet voldoende baanzekerheid te bieden.
  2. Laat zien welke impact hun werk heeft, zowel binnen de organisatie als daarbuiten. Hoe groter het doel waar aan wordt bijgedragen, des te beter.
  3. Laat jongeren zich gezien en gehoord voelen op de werkvloer. Ze hebben graag zinvol werk waar ze hun passie in kwijt kunnen en ruimte om hun successen te vieren.
  4. Zorg voor een hiërarchie op basis van kennis en kunde.
  5. Zorg voor voldoende mogelijkheden om (vakinhoudelijke en persoonlijke) vaardigheden te ontwikkelen.
  6. Vertel over de groeimogelijkheden binnen de organisatie en ondersteun de jongere werknemer bij het bewandelen van zijn of haar persoonlijke groeipad.
  7. Zorg voor een eigentijdse manier van kennisoverdracht, met digitale leeromgevingen en uitdagende modules.
  8. Zorg voor leuk en afwisselend werk, met ruimte voor eigen initiatief.
  9. Bied een baan met goede afwisseling van zelfstandig werken en werken in teamverband.

Bron: UWV, februari 2023

Lees ook
Hoe werf je jongeren uit Generatie Z – tips
Hybride en thuiswerkbanen populairst onder jongeren
Welke werkgevers zijn favoriet bij jongeren – Generatie Z
Maar liefst 132.529 jongeren met eigen bedrijf in Nederland